Norska fåglar

Det blev många bilder på lördagen trots att vår promenad var kort. Jag får dela upp bilderna i flera inlägg. Här kommer bilder på några av alla de fina fåglar vi såg.
 
 
Det kryllar av måsar och trutar. De skränar dygnet runt. Sofia tycker att de låter illa Jag som alltid tillbringat somrarna vid havet tycker det låter härligt.
 
 
Måsar och trutar sätter sig gärna i grupper så de de kan skrika tillsammans.
 
 
De är inte speciellt rädda utan man kommer dem ganska nära. Det vore kul att bara få strosa runt och fotografera här i dagar. Det finns så otroligt mycket fint. Den korta tid vi spenderar här är alldeles för kort för att hinna allt man skulle vilja göra.
 
 
Det är ser så rena och fina ut med sina kritvita fjädrar.
 
 
 
 
Jag har inte helt säker men jag tror att det är samma fiskmås som vi har vid Österjökusten.
 
 
De flyger över våra huvuden och skriker rakt ut som måsar gör.
 
 
Små sötar vadare finns det gott om som kilar runt på stranden. De är svåra att se. Ibland flyger de upp precis framför dig. Ser ni de två roskarlarna som är långt till vänster i bild. Den stora strandskatan längt till höger, fick jag aldrig någon riktig bild på.
 
 
 
Här är den fina lilla roskarlen. Det är han som är så vackert roströd på ryggen.
 
 
Det här måste vara en rödbena. Det är den enda vadaren utöver svartsnäppa som har röd näbbrot och röda ben. En svartsnäppa är det då åtminstone inte.
 
 
Ejder finns det gott om. Eller det är åtminostone betydligt fler än vad man idag ser på Östersjökusten. 
 
 
 
 
 
Det blir så vackra vyer med fjällen i bakgrunden, havet och fåglarna som flyger. Det var ännu vackrare i verkligheten. Jag har inte riktigt lyckats fånga det på bild. Kanske kan ni ändå ana något av storslagenheten i naturen och upplevelsen. Jag önskar att ni kunde höra vågorna, måsarna, vinden och känna dofterna från havet.
 
I nästa inlägg kommer ännu fler bilder från vår lilla strandpromenad.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0