Bollen

Jag har varit hos en ny sjukgymnast för att försöka få ordning på min eländiga rygg. Magmuskler och ryggmuskler är det väl egentligen inget fel på. Magmusklerna är tydligen extremt starka, åtminstone de raka och sneda. Däremot ska jag träna upp den breda som går som ett brett band på insidan av magen. Det är den som drar in magen. Den ska stärkas och aktiveras mer för att avlasta ländryggen. Ländryggen är konstant spänd nu då den hela tiden är beredd på att någon obehagligt kan hända, d v s ett ryggskott. Så nu är det mycket små övningar som jag ska göra. Övningar är främst till för att få mig att slappna av i ryggen. Sjukgymnasten trodde inte ens jag slappnade av när jag låg i sängen och sov. Jag blev även tejpad på ryggen, den tejpen ska sitta kvar så länge det går. Den tål duschning. Dessutom fick jag rådet att köpa en träningsboll. Delvis för att göra övningar med/på men främst för att sitta på. Att sitta på en vanlig stol är bland det värsta jag kan göra. Så just nu sitter jag på min "fina" gula boll och skriver. Helt ärligt är den inte specillet obekväm, faktiskt är den mer bekväm än den stol jag hade framför datan tidigare. Bollen var dessutom ett fynd. 200 kronor kostade den på Stadium men då de har sommarpriser fick jag bara betala 100 kronor för den. En liten investering som kanske gör stor skillnad för ryggen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag har också en boll. Det en ligger uppe i garderoben, ouppblåst och grå :(

Var hittar du all energi till att träna dig själv? Jag har försökt hur länge som helst, men min motivation kommer liksom aldrig, FAST att jag vill. Har nog alldeles för dålig vilja... Nåt bra tips hur man får lite mer?

Svar: Ta tid på hur lång tid de övningar du bör göra tar. Mina rehabövningar är så sjukt tråkiga men de gör att jag blir starkare. Jag tog tid på hur lång tid det tog att göra de nödvändigaste. Det var fånigt kort tid. Helt plötsligt höll inte ursäkten "jag har inte tid" utan den lilla tid det tog gick nästan alltid att stjäla till sig.Vad gäller annan träning tror jag på att hitta det man tycker är roligt. Det ska bli en lucka i vardagen. Det kan ta lite tid att "komma över tröskeln" men när man kommit över så saknar man träningen och längtar dit. Löpning är verkligen så. Det kan vara väldigt tungt de första gångerna. Ofta springer man lite för fort och för långt för sin förmåga. Då blir det så jobbigt att man drar sig för nästa tillfälle. Trappar man upp försiktigt både i distans och hastighet är det betydligt lättare. (samt att du minskar skaderisken avsevärt,)Nu vet jag att med ont om tid är det svårt att hinna med. Så hitta något som är realistiskt som du hinner med. En långpromenad ett par gånger i veckan är en jättebra början. Då kan även Ulrik och någon vovve hänga med. Du kan säkert speeda upp till powerwalk väldigt fort. Sist men inte minst lite är bättre än inget. Jämför inte med vad andra gör utan gör det som passar dig och det du trivs med. Mät dina framsteg mot dig själv. Även om du skulle ligga på en nivå under någon annan så kan du egentligen ha gått enormt mycket mer framåt än den du jämför med. Det är jätteviktigt att tänka på så du inte hela tiden jämför ditt resultat med andra, Din prestation kan faktiskt vara betydligt bättre än den du jämför med trots olika resultat. Kram & Lycka till!
snowstreams.blogg.se

2013-06-26 @ 22:48:22
URL: http://serixone.blogg.se
Postat av: Fia

Promenader varje dag gör jag med Ulrik, ibland med hund också. Är väl lite så att den dåliga kondisen gör det lättare att liksom 'låta bli' än att ta tag i det. Det var lättare att röra på sig när jag bodde i lägenhet med hund, då var man ju tvungen. Nu är det bara släppa Nova lös och Silve i rastgården... Världens sämsta. Får väl försöka satsa på promenader och trappa upp dom, trots nåt som gör jäkla ont bredvid knät. Tack för tips! Ska återkomma om hur det "artar" sig...

Svar: Promenader är nog en jättebra början. Var försiktig med knät, de kan verkligen ställa till det. Ibland räcker det med små styrke/stabiliseringsövningar för att man ska komma till rätta med knän. Du får ringa om du behöver lite coaching och pepp för att komma ut. :)
snowstreams.blogg.se

2013-06-27 @ 19:05:52
URL: http://serixone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0